How to: Julefrokosttalen
Julefrokosttalen er en lejlighedstale, som inden for retorikken betegnes som en epideiktisk tale. Formålet med lejlighedstaler er at fremhæve og fejre fælles værdier – præcis som vi gør i en ”året-der-gik-tale” til julefrokosten.
Julen står for døren, og ud over pebernødder, stressshopping og Disneys Juleshow, betyder det julefrokoster. Uanset om du er leder eller medarbejder, er julefrokosten en god anledning til at fejre organisationens værdier, jeres fælles arbejdsindsats i løbet af året og bringe et smil frem hos kollegaerne.
Men hvor skal man starte? Det er altid en god idé at sætte god tid af til at forberede en tale, men uanset om du er i god tid eller ej, kommer her et par gode råd til julefrokosttalen:
Er det ret, når Lars Løkke får valgt 15 politiske analfabeter i Folketinget, for dernæst at skride til udlandet og gøre sine hoser grønne til det næste offentlige hverv, der skal finansiere de rådne frugter af hans investeringer?
1. Find ét overordnet formål
Beslut dig for ét overordnet formål med talen. Det kan f.eks. være at styrke fællesskabet mellem medarbejderne, at motivere dem eller at underholde. De forskellige formål kan naturligvis kombineres, men det hjælper taleskrivningsprocessen at have for øje, hvilket formål der er talens vigtigste.
Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms juletale er et eksempel på en tale med et klart formål: kritik af politikere og ikke mindst regeringen.
2. Anekdoter
Nævn 1-2 anekdoter fra din arbejdsplads i talen. Du kan for eksempel nævne, dengang en projektgruppe holdt et rigtig godt oplæg, eller da HR-teamet kom flot i mål med et projekt. Fremhæv positive episoder og vellykkede arbejdsindsatser, men undgå at fremhæve blot én medarbejder.
Du kan f.eks. lade dig inspirere fra takketale-genren, hvor taknemlighed og hyldest fylder meget. Et eksempel er Micheal Laudrups tale ved Danmarks Idrætsforbunds jubilæumsshow i 2021.
Nævn 1-2 anekdoter fra din arbejdsplads i talen. Du kan for eksempel nævne, dengang en projektgruppe holdt et rigtig godt oplæg, eller da HR-teamet kom flot i mål med et projekt. Fremhæv positive episoder og vellykkede arbejdsindsatser, men undgå at fremhæve blot én medarbejder.
Du kan f.eks. lade dig inspirere fra takketale-genren, hvor taknemlighed og hyldest fylder meget. Et eksempel er Micheal Laudrups tale ved Danmarks Idrætsforbunds jubilæumsshow i 2021.
Det eneste, jeg bare vil sige her til sidst er, selvom jeg ikke ønsker at se det her som en konkurrence, fordi der er så mange, der burde stå her sammen med mig, så vil jeg sige, at hvis jer herinde i de forskellige sportsgrene: Hvis I har fulgt og nydt mig og mine kollegaer ligeså meget, som jeg har fulgt og nydt jer, så kan jeg faktisk vær rigtig stolt. Tusind tak.
Inger Christensen skrev: De stiger op, planetens sommerfugle som farvestøv fra jordens varme krop, zinnober, okker, guld og fosforguleen sværm af kemisk grundstof løftet op.Og det føler jeg på mange måder er os. Planetens sommerfugle.
3. Brug ekstra tid på den første og sidste sætning
Talen skal starte stærkt for at fange publikums opmærksomhed og stille skarpt på talens hovedformål. Du kan f.eks. starte med et citat (se vores How to: citater i taler) og nævne talens formål tidligt i talen. Den sidste linje skal være skarp og opsummere talens formål. Hvis talens primære formål er at underholde, giver det f.eks. god mening at slutte af med talens sjoveste joke.
I lejlighedstaler fungerer det ofte godt at starte med et citat, som sætter en ramme for talen. F.eks. som student Alice Finn Caspersen gør i hendes dimissionstale fra 2022.
Talen skal starte stærkt for at fange publikums opmærksomhed og stille skarpt på talens hovedformål. Du kan f.eks. starte med et citat (se vores How to: citater i taler) og nævne talens formål tidligt i talen. Den sidste linje skal være skarp og opsummere talens formål. Hvis talens primære formål er at underholde, giver det f.eks. god mening at slutte af med talens sjoveste joke.
I lejlighedstaler fungerer det ofte godt at starte med et citat, som sætter en ramme for talen. F.eks. som student Alice Finn Caspersen gør i hendes dimissionstale fra 2022.
4. Humor
I andre lejlighedstaler som bryllupstaler eller konfirmationstaler er humor, et klassisk greb. Genren tillader en mere uformel og humoristisk tone, f.eks. et indledende citat fra Pave Frans eller en sjov episode fra det seneste år. Brug også dette i julefrokosttalen. Folk er samlet for at hygge sig og runde et arbejdsår godt af. Humor bidrager til fællesskabsfølelse og god stemning.
Humor i taler er ikke kun underholdning, men er også et effektivt virkemiddel, der kan styrke overbevisningen. Sofie Linde brugte mange humoristiske greb i sin famøse tale ved Zulu Award, som fungerede som en effektiv retorisk strategi til at fremstille hendes pointer.
I andre lejlighedstaler som bryllupstaler eller konfirmationstaler er humor
Humor i taler er ikke kun underholdning, men er også et effektivt virkemiddel, der kan styrke overbevisningen. Sofie Linde brugte mange humoristiske greb i sin famøse tale ved Zulu Award, som fungerede som en effektiv retorisk strategi til at fremstille hendes pointer.
Men prøv at høre, det er heller ikke fordi, det skal blive ubehageligt det her, jeg har lovet, vi skal hygge os. Og cheferne fra TV2 er her også i aften, og de kunne rigtig godt tænke sig at – siger de i min øresnegl – at vi lige speeder lidt op på den her.
5. Hold talen short og sweet
Ingen kan holde koncentrationen i et kvarters gennemgang af alle medarbejderes kvaliteter eller virksomhedens strategiplan for 2024. Slet ikke til en julefrokost! Hold derfor talen til ca. 5 minutter. Pssst… hold også gerne talen sweet, som i positiv – julefrokosten skal helst være en positiv fest og ikke et opråb til, at dine medarbejdere eller kollegaer skal arbejde hårdere i det kommende år.
Ingen kan holde koncentrationen i et kvarters gennemgang af alle medarbejderes kvaliteter eller virksomhedens strategiplan for 2024. Slet ikke til en julefrokost! Hold derfor talen til ca. 5 minutter. Pssst… hold også gerne talen sweet, som i positiv – julefrokosten skal helst være en positiv fest og ikke et opråb til, at dine medarbejdere eller kollegaer skal arbejde hårdere i det kommende år.
6. Øv dig
Desværre springer alt for mange talere for hurtigt over den retoriske fase memoria, som handler om at øve og huske talen. Hovedet skal ikke være begravet i talemanuskriptet, men løftet, så du kan kigge ud på forsamlingen og skabe kontakt til dine kollegaer. Jo bedre du kan din tale, jo større overskud vil du have til at fremføre den med nærvær, gennemslagskraft og et glimt i øjet.
Desværre springer alt for mange talere for hurtigt over den retoriske fase memoria, som handler om at øve og huske talen. Hovedet skal ikke være begravet i talemanuskriptet, men løftet, så du kan kigge ud på forsamlingen og skabe kontakt til dine kollegaer. Jo bedre du kan din tale, jo større overskud vil du have til at fremføre den med nærvær, gennemslagskraft og et glimt i øjet.