Skip to content
Taleværksted: Hold en tale om håb

Argumentationen

Hvad lærer vi?
  1. At bruge topik til at afsøge sin argumentation
  2. At bruge topik som analytisk redskab
  3. At genkende argumenter som påstande med belæg
  4. Om betydningen af gendrivelser
  5. Praktisk træning i argumentation

Forslag til struktur
1) Fælles
 
Hvad er et argument? En påstand med et belæg. Der kan være mange belæg for samme påstand (se slides 3-5). Hvad er topik? Topik betyder i virkeligheden ‘læren om steder’. Altså de steder, hvorfra vi henter belæg til vores påstande. Når vi arbejder med topik, kortlægger vi de mulige belæg for en påstand (se slide 6).


2) I par eller smågrupper

Lav øvelse med en topikliste (se slides 7-9). Tag fat i gruppernes hovedpointer/opfordring til handling fra sidste lektion (begge kan fungere som påstande). Alle udvælger en påstand og gennemgår den med topiklisten. Nu er de mulige argumenter kortlagt. 


3) Fælles

Introduktion til publikumsanalysen (se slide 10).


4) I samme par/små grupper

Arbejd med spørgsmålene:

  • Hvem er dit publikum? Vær så grundig som muligt.
  • Hvilke argumenter passer bedst til dit publikum?

5) Klassedialog

  • Hvilke argumenter var de bedste i forhold til publikumsanalysen?
  • Hvilke topoi passer bedst her?

6) Fælles

Se Anna Bjerre Johansens tale fra Roskilde 2021. Video.


7) Gruppearbejde

  • Hvilke argumenter bruges her? Noter påstande og belæg.
  • Hvilke topoi?
  • Hvem vil finde Annas argumentation overbevisende?
  • Hvad fungerer ellers godt i denne tale?
  • Hvad kan vi efterligne eller blive inspireret af i vores egne taler? (Mesterlæreprincippet).

8) Noter hver minimum tre argumenter, som I vil bruge i jeres tale.

Feedback fra resten af gruppen:

  • Hvad fungerer godt?
  • Kunne man argumentere ud fra et andet belæg/en anden topos? 

8) Debatøvelse

Pro et contra. At afveje for og imod er en grundlæggende demokratisk spilleregel. ALLE argumenter har et modargument. Afprøv jeres argumenter i en debatsituation: Hver talegruppe fremfører deres argumenter for en anden gruppe. Denne feedback-gruppe kommer med mulige modargumenter. Man behøver ikke at vise sin personlige holdning. Man skal modargumentere for øvelsens skyld. Der udpeges evt. en moderator eller ‘studievært’ i debatten.  


9) Fælles

Hvorfor er det vigtigt at inkludere modargumenter i sin tale?