Isbjørnen er vores lands vartegn. En isbjørn er stærk og stolt. Men en isbjørn er også meget svær at flytte mod dens vilje. Og på den måde er isbjørnen det perfekte symbol på vores land. Det er bygget på vilje og kræfter, men er også stædigt.
Vi har enormt meget at være stolte af. Vi, kalaallit, er majoriteten i vores eget land. Kalaallisut er det samfundsbærende sprog.
Men vi har stadig lang vej endnu til at opbygge et samfund, hvor der er plads til alle, for livet i Kalaallit Nunaat er ikke altid nemt. Særligt ikke for vores ældre, sygdomsramte og unge mennesker, der vil læse på deres drømme studie. Men det er der vores sjæle bor.
I dag fejrer vi vores land og vores kultur. Og der er især to ting jeg gerne vil fremhæve og det er vores historie og vores identitet.
For det første er det væsentligt at huske på, at vores historie strækker sig over en lang periode – også langt ud over koloniseringen.
Vi er andet og mere end et koloniseret folk. Det er selvfølgeligt en vigtig del af vores historie, som vi skal tale om og bearbejde. Men det er ikke den del af vores historie der kendetegner os. Vi er mere end det.
Vi er et folk der holder af lyset, men kender mørket. Vi er et folk der holder af latteren, men kender sorgen. Vi er et folk der elsker traditioner, men stræber mod fremtiden.
Vi har skabt et land på egne præmisser længe før koloniseringen og fortsætter uden tøven med dette, også selvom vi nu trues af en større magt. Vores historieskrivning vil fortsætte og vi skal nok selv skrive den historie!
For det andet er det væsentligt at huske, at vores grønlandskhed, vores identitet, er vores. Vi skal ikke lade andre definere den for os.
Uanset om man bor hjemme i Kalaallit Nunaat eller i Danmark eller et tredje sted, har du ret til din identitet.
Uanset om du taler grønlandsk eller ej, har du ret til din identitet
Din etnicitet er heller ikke den afgørende faktor. En grønlænder kan have alle mulige baggrunde.
Det er en vigtig pointe at du ikke skal lade andre fortælle dig, hvordan en grønlænder er – eller skal være. Du kan ikke være en rigtig eller forkert grønlænder.
Lige nu går vores land igennem en svær geo-politisk tid og jeg ville lyve hvis jeg sagde at faren var drevet over. Men jeg nægter at lade de sorte skyer overtage en dag som i dag.
Vores stærkeste våben mod den langt større overmagt er netop at vi insisterer på retten til vores land og vores kultur.
Ja, vi lever i en tid hvor international ret er under pres. Men den er ikke væk. Krisen har vist at vi har mange venner, mange der støtter os og som er parate til at hjælpe os.
Jeg håber vi i dag kan hylde fællesskabet og føle en kæmpe stolthed over at komme fra et vildt sted med en stærk kultur.
Så lad os bruge dagen i dag på at nyde hinanden og være stolte over alt det vi bærer inde i os fra vores land.
Glædelig nationaldag.
Vi har enormt meget at være stolte af. Vi, kalaallit, er majoriteten i vores eget land. Kalaallisut er det samfundsbærende sprog.
Men vi har stadig lang vej endnu til at opbygge et samfund, hvor der er plads til alle, for livet i Kalaallit Nunaat er ikke altid nemt. Særligt ikke for vores ældre, sygdomsramte og unge mennesker, der vil læse på deres drømme studie. Men det er der vores sjæle bor.
I dag fejrer vi vores land og vores kultur. Og der er især to ting jeg gerne vil fremhæve og det er vores historie og vores identitet.
For det første er det væsentligt at huske på, at vores historie strækker sig over en lang periode – også langt ud over koloniseringen.
Vi er andet og mere end et koloniseret folk. Det er selvfølgeligt en vigtig del af vores historie, som vi skal tale om og bearbejde. Men det er ikke den del af vores historie der kendetegner os. Vi er mere end det.
Vi er et folk der holder af lyset, men kender mørket. Vi er et folk der holder af latteren, men kender sorgen. Vi er et folk der elsker traditioner, men stræber mod fremtiden.
Vi har skabt et land på egne præmisser længe før koloniseringen og fortsætter uden tøven med dette, også selvom vi nu trues af en større magt. Vores historieskrivning vil fortsætte og vi skal nok selv skrive den historie!
For det andet er det væsentligt at huske, at vores grønlandskhed, vores identitet, er vores. Vi skal ikke lade andre definere den for os.
Uanset om man bor hjemme i Kalaallit Nunaat eller i Danmark eller et tredje sted, har du ret til din identitet.
Uanset om du taler grønlandsk eller ej, har du ret til din identitet
Din etnicitet er heller ikke den afgørende faktor. En grønlænder kan have alle mulige baggrunde.
Det er en vigtig pointe at du ikke skal lade andre fortælle dig, hvordan en grønlænder er – eller skal være. Du kan ikke være en rigtig eller forkert grønlænder.
Lige nu går vores land igennem en svær geo-politisk tid og jeg ville lyve hvis jeg sagde at faren var drevet over. Men jeg nægter at lade de sorte skyer overtage en dag som i dag.
Vores stærkeste våben mod den langt større overmagt er netop at vi insisterer på retten til vores land og vores kultur.
Ja, vi lever i en tid hvor international ret er under pres. Men den er ikke væk. Krisen har vist at vi har mange venner, mange der støtter os og som er parate til at hjælpe os.
Jeg håber vi i dag kan hylde fællesskabet og føle en kæmpe stolthed over at komme fra et vildt sted med en stærk kultur.
Så lad os bruge dagen i dag på at nyde hinanden og være stolte over alt det vi bærer inde i os fra vores land.
Glædelig nationaldag.