Kære 3.g’ere
Kære forældre, familier og ansatte
Velkommen til årets gallafest på Nordfyns Gymnasium
Det er en helt særlig aften. En af de aftener, man kommer til at huske længe efter, at eksamensbeviser er pakket væk, og studenterhuen har fået pletter fra både sommerregn og fejring.
Og netop gallaaftenen her på Nordfyns Gymnasium har sine helt egne traditioner. I ankommer ikke bare til festen. I gør entré. På præcise tidspunkter ruller I ind i alt fra veteranbiler, traktorer, amerikanske politikvogne til pyntede biler, sportsvogne, ladcykler og kreative køretøjer, som kun fantasien sætter grænser for. Allerede dér mærker man noget vigtigt: At det her ikke bare handler om en fest, men om fællesskab, personlighed og minder, der bliver skabt sammen.
Derefter går I op ad den røde løber, hvor der bliver taget billeder. Her bliver smilene lidt ekstra store. Og selvfølgelig skal der også tages billeder ved det traditionsrige gymnasieskilt på gavlen.
Og hold nu op, hvor I ser fantastiske ud. Det er tydeligt, at der er blevet brugt tid. Meget tid.
Hud, hår, negle, sko, kjoler, jakkesæt, slips, smykker – Alt er nøje planlagt. Nogle af jer har måske endda tænkt, at det næsten var urimeligt også at skulle i skole i dag, fordi det faktisk tager rigtig lang tid, når alt skal være perfekt.
Og så er der dansen. I har øvet jer og øvet jer og øvet jer. Trin er blevet gentaget. Drejninger finpudset, og I har helt sikkert kunne mærke nerverne. For alt skulle gerne sidde lige i skabet her til aften.
Men jeg vil alligevel gerne minde jer om noget vigtigt: Alt behøver ikke være perfekt. Faktisk tror jeg, at nogle af de bedste øjeblikke i livet opstår dér, hvor det perfekte slipper lidt. Hvor vi glemmer os selv. Hvor vi griner. Hvor vi er til stede. Livet handler ikke kun om at zoome ind på detaljerne. Det handler også om at kunne zoome ud og være i det hele også alt det uperfekte.
Så når nogen af jer senere mister en kunstig negl, spilder sovs på den hvide skjorte, får ømme fødder og smider skoene eller ender med totalt svedigt og sammenfaldet hår efter at have givet den gas på dansegulvet, så nyd det. For det betyder, at I har levet i øjeblikket. Og det er jo netop dét, denne tid handler om.
Nu nærmer afslutningen sig for alvor. Tirsdag den 19. maj er sidste skoledag – Ja, og den påklædning, I møder op i dér, bliver nok lidt anderledes end den, vi ser i aften. Men festligt bliver det helt sikkert også.
Derefter venter eksamenerne. Og næste gang I forældre er tilbage på gymnasiet er måske, når huen skal sættes på. Det er altid en særlig tradition, når I elever kommer ud efter den sidste eksamen og lige der går fra at være elev til at være student. Huerne, der sættes på, er netop et symbol på dette. Og det fejres typisk her på gymnasiet med jeres familier og venner med flag, balloner, kransekage og måske champagne.
Og så kommer dimissionen. Meget bliver, som det plejer: Der er taler, musik, det er højtideligt og der er selvfølgelig uddeling af beviser. Men i år kommer der også til at ske noget ny. Dimissionen kommer til for jer elever at starte en smule senere, da I ikke først skal have taget billeder. Som noget nyt starter vi samlet i hallen klokken 9. Efterfølgende er der fælles reception i fællesområderne ved kantinen samtidigt med, at der tages klassebilleder. Det giver os god mulighed for at tale med hinanden på kryds og tværs. Traditionen tro slutter vi med luftfoto af alle studenterne, og klokken 12 sender vi jer ud i livet.
Det er både smukt og vemodigt. For på den ene side glæder vi os til at se, hvad verden nu får lov til at opleve med jer. På den anden side ved vi også, at noget godt slutter.
Men inden vi tager forskud på at savne jer, så skal vi gælde os over, at vi i dag har gallafest. Det har vi virkeligt set frem til.
Så kære forældre, familier og ansatte: Nyd nu lancieren.
Og kære 3.g’ere: Giv den gas både med alle de rigtige trin og med alle fejlene undervejs.
Kære forældre, familier og ansatte
Velkommen til årets gallafest på Nordfyns Gymnasium
Det er en helt særlig aften. En af de aftener, man kommer til at huske længe efter, at eksamensbeviser er pakket væk, og studenterhuen har fået pletter fra både sommerregn og fejring.
Og netop gallaaftenen her på Nordfyns Gymnasium har sine helt egne traditioner. I ankommer ikke bare til festen. I gør entré. På præcise tidspunkter ruller I ind i alt fra veteranbiler, traktorer, amerikanske politikvogne til pyntede biler, sportsvogne, ladcykler og kreative køretøjer, som kun fantasien sætter grænser for. Allerede dér mærker man noget vigtigt: At det her ikke bare handler om en fest, men om fællesskab, personlighed og minder, der bliver skabt sammen.
Derefter går I op ad den røde løber, hvor der bliver taget billeder. Her bliver smilene lidt ekstra store. Og selvfølgelig skal der også tages billeder ved det traditionsrige gymnasieskilt på gavlen.
Og hold nu op, hvor I ser fantastiske ud. Det er tydeligt, at der er blevet brugt tid. Meget tid.
Hud, hår, negle, sko, kjoler, jakkesæt, slips, smykker – Alt er nøje planlagt. Nogle af jer har måske endda tænkt, at det næsten var urimeligt også at skulle i skole i dag, fordi det faktisk tager rigtig lang tid, når alt skal være perfekt.
Og så er der dansen. I har øvet jer og øvet jer og øvet jer. Trin er blevet gentaget. Drejninger finpudset, og I har helt sikkert kunne mærke nerverne. For alt skulle gerne sidde lige i skabet her til aften.
Men jeg vil alligevel gerne minde jer om noget vigtigt: Alt behøver ikke være perfekt. Faktisk tror jeg, at nogle af de bedste øjeblikke i livet opstår dér, hvor det perfekte slipper lidt. Hvor vi glemmer os selv. Hvor vi griner. Hvor vi er til stede. Livet handler ikke kun om at zoome ind på detaljerne. Det handler også om at kunne zoome ud og være i det hele også alt det uperfekte.
Så når nogen af jer senere mister en kunstig negl, spilder sovs på den hvide skjorte, får ømme fødder og smider skoene eller ender med totalt svedigt og sammenfaldet hår efter at have givet den gas på dansegulvet, så nyd det. For det betyder, at I har levet i øjeblikket. Og det er jo netop dét, denne tid handler om.
Nu nærmer afslutningen sig for alvor. Tirsdag den 19. maj er sidste skoledag – Ja, og den påklædning, I møder op i dér, bliver nok lidt anderledes end den, vi ser i aften. Men festligt bliver det helt sikkert også.
Derefter venter eksamenerne. Og næste gang I forældre er tilbage på gymnasiet er måske, når huen skal sættes på. Det er altid en særlig tradition, når I elever kommer ud efter den sidste eksamen og lige der går fra at være elev til at være student. Huerne, der sættes på, er netop et symbol på dette. Og det fejres typisk her på gymnasiet med jeres familier og venner med flag, balloner, kransekage og måske champagne.
Og så kommer dimissionen. Meget bliver, som det plejer: Der er taler, musik, det er højtideligt og der er selvfølgelig uddeling af beviser. Men i år kommer der også til at ske noget ny. Dimissionen kommer til for jer elever at starte en smule senere, da I ikke først skal have taget billeder. Som noget nyt starter vi samlet i hallen klokken 9. Efterfølgende er der fælles reception i fællesområderne ved kantinen samtidigt med, at der tages klassebilleder. Det giver os god mulighed for at tale med hinanden på kryds og tværs. Traditionen tro slutter vi med luftfoto af alle studenterne, og klokken 12 sender vi jer ud i livet.
Det er både smukt og vemodigt. For på den ene side glæder vi os til at se, hvad verden nu får lov til at opleve med jer. På den anden side ved vi også, at noget godt slutter.
Men inden vi tager forskud på at savne jer, så skal vi gælde os over, at vi i dag har gallafest. Det har vi virkeligt set frem til.
Så kære forældre, familier og ansatte: Nyd nu lancieren.
Og kære 3.g’ere: Giv den gas både med alle de rigtige trin og med alle fejlene undervejs.
